Interpretacja prawa podatkowego - obiekt niepodlegający opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

WBMiP.III-3120.649.2022.JKC                                                              

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PRAWA PODATKOWEGO

Prezydent Miasta Gdańska działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b, art. 14c i art. 14k § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021r. poz. 1540 ze zm.), w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 3) oraz art. 1a ust. 1 pkt 2) ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1452), po rozpatrzeniu wniosku podmiotu … z dnia 6.06.2022r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie wskazuje, iż stanowisko Wnioskodawcy, w odniesieniu do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, opisanego we wniosku z dnia 6.06.2022 r.,

w zakresie stwierdzenia: „Zdaniem Spółki Jednostka FSRU nie podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości jako budowla na podstawie przepisów art. 1a ust. 1 pkt 2 UPOL w zw. z art. 3 pkt 1 oraz z art. 3 pkt 3 UPB”- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

……, pismem z dnia 6.06.2022 r., złożył wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego. Wnioskodawca wskazał, że będzie w przyszłości znajdować się w posiadaniu jednostki FSRU tj. pływającej jednostki regazyfikacji magazynowej. Jednostka będzie zacumowana w Zatoce Gdańskiej, na terenie Portu Gdańsk, w odległości kilku kilometrów od brzegu. Wnioskodawca wyjaśnił, że zacumowanie Jednostki FSRU na terenie Zatoki Gdańskiej nie będzie trwałym zacumowaniem, bowiem jednostka ta będzie miała możliwość samodzielnego przemieszczania się. Nie będzie ona przytwierdzona do podłoża za pomocą pali, fundamentów, bądź innych podobnych konstrukcji. Jednostka FSRU będzie posiadać zdolność opuszczenia portu w sytuacji nagłego zagrożenia, konieczności remontu lub w przypadku okresowych badań technicznych.

Wnioskodawca wyjaśnił również, że Jednostka FSRU to rodzaj obiektu typu zbiornikowiec, służący do przewozu płynnego gazu LPG wraz z modułem regazyfikacyjnym. Jednostka FSRU będzie pełniła funkcję procesowego składowania przewożonego LPG, a następnie na jej powierzchni będzie przeprowadzany proces regazyfikacji, czyli zamiany gazu z fazy ciekłej na fazę gazową. Kolejnym etapem ma być dostarczanie gazu ziemnego do sieci gazowej. Jednostka FSRU, w celu dokonywania regazyfikacji oraz dalej wprowadzania gazu ziemnego do systemu przesyłowego, będzie podłączona do rurociągu pomorskiego i dalej pośrednio do systemu przesyłowego na lądzie. Jednostka FSRU samodzielnie przypłynie ze stoczni w Korei. Będzie posiadać kadłub (budowę statku), silnik oraz zdolność do żeglowania.

Spółka wskazała, że wniosek o wydanie interpretacji nie obejmuje innych elementów planowanej inwestycji, takich jak m.in.: gazociąg pomorski, łączący Jednostkę FSRU z krajowym systemem przesyłowym o długości 7 km, zakopany pod dnem morskim. Wnioskodawca wyjaśnił także, że z punktu widzenia technicznego nie należy traktować rodzaju połączenia planowanej Jednostki FSRU oraz gazociągu jako połączenia o charakterze trwałym. Połączenie to ma mieć charakter ciągły, niemniej nie będzie ono miało charakteru stałego i będzie możliwość stosunkowo nieskomplikowanego odłączenia Jednostki FSRU od gazociągu np. w sytuacjach serwisowych, awaryjnych lub gdy zmieni się planowany sposób wykorzystania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

- „Czy Jednostka FSRU podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości jako budowla na podstawie przepisów art. 1a ust. 1 pkt 2 UPOL w zw. z art. 3 pkt 1 oraz art. 3 pkt 3 UPB (…)?

Wnioskodawca przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego wyjaśnił, że w jego ocenie Jednostka FSRU, z uwagi na brak trwałego związania z gruntem oraz brak fundamentów, nie wypełnia definicji budynku. Ponadto Jednostka FSRU nie stanowi budowli, gdyż nie została ona wprost wymieniona w katalogu budowli z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, ani w innych przepisach uzupełniających do tej ustawy, ani w załączniku do niej.

Zdaniem Wnioskodawcy, oceniany obiekt nie może stanowić budowli hydrotechnicznej (kategorie XXI i XXVII z załącznika do ustawy), gdyż nie jest nawet podobny do obiektów wymienionych w tych kategoriach. Wszystkie budowle hydrotechniczne cechuje stabilność i położenie w określonym miejscu. Natomiast Jednostka FSRU będzie cechowała się dzielnością morską, z uwagi na m.in. posiadanie silnika, a zatem nie będzie wykazywać nawet cech podobnych do budowli wymienionych w ustawie.

… , powołując się na art. 5 ust. 1 ustawy Prawo budowlane, zgodnie z którym obiekty budowlane należy budować w sposób określony w przepisach oraz na art. 3 pkt 6 ww. ustawy, w myśl którego przez budowę rozumie się wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, wyjaśnił, że budowa Jednostki FSRU nie spełnia tych przesłanek. Jednostka nie będzie posadowiona w określonym miejscu i będzie miała zdolność samodzielnego przemieszczania się. Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując kwalifikacji prawnej Jednostki FSRU nie można pominąć faktu, że niezależnie od planowanego przeznaczenia (zacumowanie na terenie Zatoki Gdańskiej i prowadzenie procesu regazyfikacji gazu) pozostaje ona w pełni mobilną i przeznaczoną konstrukcyjnie oraz faktycznie jednostką zdolną do samodzielnej żeglugi.

Zdaniem Wnioskodawcy Jednostka FSRU, która nie zostanie wzniesiona za użyciem wyrobów budowlanych, nie będzie w ogóle stanowić obiektu budowlanego lub jego części, a zatem nie będzie stanowić przedmiotu opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Podatnik na potwierdzenie swojego stanowiska przywołał treść wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 11.09.2011r., sygn. P 33/09, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21.11.2019r., sygn. II FSK 3861/17 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 20.05.2021 r., sygn. I SA/Wr 690/20.

W ocenie Wnioskodawcy obiekty zaliczone do kategorii statków lub obiekty podobne, cechujące się mobilnością, nie stanowią obiektów budowlanych, gdyż nie zostały posadowione na konkretnym miejscu. Stanowią one ruchomości, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.  Jednostka FSRU nie będzie również spełniać definicji obiektu budowlanego, gdyż nie została wzniesiona za pomocą przegród budowlanych.          

Prezydent Miasta Gdańska po rozpatrzeniu przedmiotowego wniosku, w świetle obowiązującego stanu prawnego, wyjaśnia co następuje.

Organ podatkowy w zakresie pytania „Czy Jednostka FSRU podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości jako budowla na podstawie przepisów art. 1a ust. 1 pkt 2 UPOL w zw. z art. 3 pkt 1 oraz art. 3 pkt 3 UPB (…) uznaje stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe z poniżej wskazanych względów.

Zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 2) ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych budowla to obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem.

Natomiast, w myśl art. 3 pkt 1) ustawy z dnia 7.07.1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2021r. poz. 2351) przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Ponadto, zgodnie z art. 3 pkt 3) ww. ustawy, przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Mając zatem na uwadze zdarzenie przyszłe opisane przez Wnioskodawcę dotyczące pływającej jednostki regazyfikacji magazynowej (Jednostka FSRU) należy uznać, iż nie będzie ona stanowić budowli podlegającej opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Z opisu dokonanego przez Wnioskodawcę wynika, że jednostka (wykonana w formie statku i posiadająca jego funkcje) nie stanowi obiektu wymienionego w art. 3 pkt 3) ustawy Prawo budowlane, ani w innych przepisach tej ustawy.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego, którym organ podatkowy jest ściśle związany.

Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku stanu faktycznego.

Interpretacja wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W myśl art.14na Ordynacji podatkowej w związku z art. 119a Ordynacji podatkowej ochrona wynikająca z indywidualnych interpretacji prawa podatkowego jest wyłączona w zakresie stosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Aleja Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.) skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu indywidualnej interpretacji podatkowej. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działania lub bezczynności są przedmiotem skargi na adres: Prezydent Miasta Gdańska , ul. Nowe Ogrody 8/12, 80-803 Gdańsk.

Metryczka publikacji