Interpretacja podatkowa - opodatkowanie budynków za działalność gospodarczą w zakresie świadczeń zdrowotnych

WBMiP.III.3120.289.2022.KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA PRZEPISÓW PODATKOWYCH

Prezydent Miasta Gdańska na podstawie art. 14b i 14j ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 roku poz. 1540 ze zmianami) w związku z art. 1a, art. 2, art. 3 i art. 5 ust. 1 pkt 2 lit d)  ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2019 roku poz. 1170 ze zmianami) po rozpoznaniu wniosku Spółdzielni z dnia 12 stycznia 2022 roku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego:

1.W zakresie pkt 2: opodatkowania stawką podatku od nieruchomości określoną w art. 5 ust. 1 pkt 2d ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2019 roku poz. 1170 ze zmianami) lokali użytkowych w budynkach mieszkalnych, które zostały oddane w najem z przeznaczeniem na udzielanie świadczeń zdrowotnych i w których prowadzona jest działalność w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej  jest prawidłowe

2.W zakresie pkt 3: opodatkowania stawką podatku od nieruchomości określoną w art. 5 ust. 1 pkt 2d ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2019 roku poz. 1170 ze zmianami) lokalu użytkowego i garażu, na którym ustanowiono spółdzielcze prawo własnościowe przeznaczonych na udzielanie świadczeń zdrowotnych i w których prowadzona jest działalność w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W przedmiotowym wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia (dalej zwana Wnioskodawcą) 12 stycznia 2022 roku złożyła na podstawie art. 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (zwana dalej O.p.) wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie.

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest właścicielem lokali użytkowych w budynkach mieszkalnych, które zostały oddane przez Wnioskodawcę w najem z przeznaczeniem na udzielanie świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej – na gabinety lekarskie. Wnioskodawca jest także właścicielem lokalu użytkowego w budynku mieszkalnym oraz garażu, na których ustanowiono spółdzielcze prawo własnościowe do lokali użytkowych. Lokale użytkowe oraz garaż są przeznaczone na udzielanie świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej 

Organ podatkowy pismem z dnia 21 lutego 2022 roku (WBMiP.III.3120.95.2022.KK) wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych w postaci braku opłaty w wysokości 80 zł za wydanie interpretacji podatkowej za przedstawione dwa stany faktyczne. Powyższa oplata została uiszczona dnia 4 marca 2022 roku.

Organ podatkowy pismem z dnia 14 marca 2022 roku (Nr WBMiP.III 158.2022.KK) wezwał Wnioskodawcę do doprecyzowania stanu faktycznego poprzez wskazanie:

- czy podmiot, który wynajmuje lokal użytkowy, o którym mowa w pkt 2 wniosku o interpretację jest wpisany do rejestru podmiotów leczniczych, o którym mowa art. 106 ustawy z dnia 14 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz. U z 2021 roku poz. 711 ze zmianami) oraz czy podmiot, który posiada spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego i garażu jest wpisany do rejestru podmiotów leczniczych, o którym mowa art. 106 ustawy z dnia 14 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz. U z 2021 roku poz. 711 ze zmianami).

Wnioskodawca pismem z dnia 24 marca 2022 roku (wpływ do Urzędu 29 marca 2022 roku) wskazał, iż

1.Najemca lokalu użytkowego, o którym mowa w pkt 2 wniosku o interpretację jest wpisany do rejestru podmiotów leczniczych.

2.Spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego i garażu, w którym mowa w pkt 3 wniosku o interpretację należy do małżeństwa, w którym obowiązuje wspólność ustrojowa. W akcie notarialnym kupna garażu widnieje zapis, iż małżonkowie oświadczają, że nabycia tego dokonują z majątku wspólnego, w ich małżeństwie  obowiązuje ustrój wspólności majątkowej a także oświadczają, iż nabycie to następuje na potrzeby prowadzonej przez pana M.S. działalności gospodarczej pod firmą Gabinet Lekarski z siedzibą w Gdańsku.

Lokal użytkowy został nabyty na podstawie przydziału spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego przez małżonków, celem prowadzenia działalności gospodarczej „Gabinet Lekarski – M.S.”.

Do rejestru podmiotów leczniczych,  o których mowa w art. 106 ustawy z dnia 14.04.2011 roku o działalności leczniczej jest wpisany jeden ze współmałżonków.

Pismem WBMiP.III.3120.233.2022.KK z dnia 4 kwietnia 2022 roku (doręczono Wnioskodawcy dnia 11.04.2022 roku) organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia treści złożonego wniosku w sprawie wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego o doprecyzowanie stanu faktycznego zawartego w pkt 2 i 3 przedmiotowego wniosku :

Czy wynajmowane lokale użytkowe są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych oraz czy lokal użytkowy oraz garaż, które są objęte spółdzielczym prawem, o którym prawie jest mowa we wniosku, są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 13 kwietnia 2022 roku (data wpływu do UM 20.04.2022 roku) uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Wnioskodawca stwierdził, iż najemca lokalu użytkowego prowadzi w przedmiotowym lokalu gabinet stomatologiczny. Natomiast lokal użytkowy i garaż objęty spółdzielczym prawem własności są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych – gabinet lekarski.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego przedstawia się następująco:

1.Zdaniem Wnioskodawcy lokale użytkowe w budynkach mieszkalnych, które zostały oddane w najem i są zajęte na udzielanie świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej (gabinety lekarskie) podlegają obniżonej stawce podatku od nieruchomości, określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2d u.p.o.l. Prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od nieruchomości wynika ze sposobu używania tych lokali, bez względu na tytuł prawny.

2.Zdaniem Wnioskodawcy lokal użytkowy w budynku mieszkalnym oraz garaż, na których ustanowiono spółdzielcze własnościowe prawo do lokali użytkowych podlegają obniżonej stawce podatku od nieruchomości, określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2d u.p.o.l. Prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od nieruchomości wynika ze sposobu używania tych lokali, bez względu na tytuł prawny. Powyższe nieruchomości są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych. 

Prezydent Miasta Gdańska po rozpatrzeniu przedmiotowego wniosku i  świetle obowiązującego stanu prawnego wyjaśnia, co następuje.

Zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości normuje ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2019 roku poz. 1170 ze zmianami), zwana dalej u.p.o.l.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 u.p.o.l. opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące obiekty budowlane:

  • grunty;
  • budynki lub ich części;
  • budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W myśl art. 3 u.p.o.l. podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizycznie, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej będące:

  • właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych (…)
  • posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;
  • użytkownikami wieczystymi gruntów;
  • posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowalnych lub ich części stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

a)wynika z umowy zawartej z właścicielem, z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości;

b)jest bez tytułu prawnego (…).

Art. 1a ust. 1 u.p.o.l. stanowi, że gruntami, budynkami i budowlami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej są grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 u.p.o.l rada gminy w drodze uchwały określa wysokość stawek podatku od nieruchomości. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 lit d) u..p.o.l. dla budynków lub ich części związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty lecznicze ma zastosowanie obniżona stawka podatku od nieruchomości. Jej wysokość określa rada gminy w drodze uchwały.

Zasady udzielania świadczeń zdrowotnych oraz działania podmiotów leczniczych określa ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz.U. z 2021 roku poz. 711 ze zmianami, zwana dalej – ustawą o działalności leczniczej).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o działalności leczniczej podmiotem wykonującym działalność leczniczą jest podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ustawy, oraz lekarz, pielęgniarka lub fizjoterapeuta wykonujący w ramach działalności leczniczej praktykę zawodową, o której mowa w art. 5 ustawy o działalności leczniczej.

Art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o działalności leczniczej stanowi, iż świadczeniem zdrowotnym jest działanie służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

 Art. 4 ustawy o działalności leczniczej wskazuje, iż podmiotami leczniczymi są:

  • przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo przedsiębiorców we wszelkich formach działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej;
  • samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  • jednostki budżetowe;
  • instytuty badawcze;
  • fundacje i stowarzyszenia, których celem statutowym jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia i których statut dopuszcza prowadzenie działalności leczniczej;
  • posiadające osobowość prawną jednostki organizacyjne stowarzyszeń, o których mowa w pkt 5;
  • osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz w gwarancjach wolności sumienia i wyznania;
  • jednostki wojskowe.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej podmiot, który zamierza wykonywać działalność leczniczą jako podmiot leczniczy składa organowi prowadzącemu rejestr, w którym mowa w art. 106 ust. 1  ustawy o działalności leczniczej, wniosek do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.

 Organem prowadzącym rejestr jest:

  • wojewoda
  • okręgowa rada lekarska
  • okręgowa rada pielęgniarek i położnych
  • Krajowa Rada Fizjoterapeutów.

Organ prowadzący rejestr dokonuje wpisu do rejestru w terminie 30 dni od dnia wpływu wniosku o wpis wraz z oświadczeniami (art. 104 ust. 1 ustawy).

Jak wcześniej wskazano, aby skorzystać z preferencyjnej stawki w podatku od nieruchomości określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit d) u.p.o.l. konieczne jest spełnienie dwóch przesłanek.

Po pierwsze budynek lub jego część (lokal użytkowy, garaż) musi być związany z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej, a po drugie musi go zajmować podmiot leczniczy.

Warunkiem koniecznym wykonywania działalności leczniczej jest uzyskanie wpisu do rejestru podmiotów leczniczych.

Oba powyższe warunki muszą być spełnione łącznie. Brak wykazania jednej z tych przesłanek skutkować będzie koniecznością przyjęcia, że budynki lub ich części nie są związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.

Powyższy pogląd znajduje swoje potwierdzenie w orzecznictwie sądowym.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 grudnia 2020 roku (II FSK 1968/18) analizując art. 5 ust. 1 pkt 2 lit d) u.p.o.l. stwierdził, iż  z treści tego przepisu wynika, że przewiedziana w nim stawka podatkowa uzależniona jest od łącznego spełnienia dwóch warunków: 1) związania budynku lub jego części z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej 2) zajęcia budynku lub jego części przez podmiot udzielający tych świadczeń, tzn. świadczeń zdrowotnych.

W opisanym we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej pkt 2 stanu faktycznego Wnioskodawca jest właścicielem lokali użytkowych w budynkach mieszkalnych.

Lokale użytkowe zostały oddane w najem z przeznaczeniem na udzielanie świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej.

Jest w nich prowadzona działalność gospodarcza w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych – gabinet stomatologiczny.

Najemca ww. lokali użytkowych jest wpisany do rejestru podmiotów leczniczych, o którym mowa w art. 106 ustawy o działalności leczniczej.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż stanowisko własne w sprawie oceny prawnej wyrażone przez Wnioskodawcę w pkt 2 wniosku o wydanie interpretacji jest prawidłowe.

Zatem lokale użytkowe, o których mowa powyżej powinny być opodatkowane stawką, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit d) u.p.o.l.

W ww. lokalach jest prowadzona działalność polegająca na udzielaniu świadczeń zdrowotnych a podmiot, który prowadzi ww. działalność jest wpisany do rejestru podmiotów leczniczych.

W trzecim z opisanych we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej stanów faktycznych Wnioskodawca jest właścicielem lokalu użytkowego w budynku mieszkalnym oraz garażu, na których ustanowiono spółdzielcze własnościowe prawa do lokali użytkowych.

W lokalu i garażu jest prowadzona działalność gospodarcza w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych.  

Spółdzielcze prawo własności należy do małżeństwa, w którym obowiązuje ustrój wspólności majątkowej.

Ww lokal użytkowy i garaż małżonkowie nabyli z majątku wspólnego i z przeznaczeniem na działalność gospodarczą pod firmą Gabinet Lekarski.

Współmałżonek prowadzący Gabinet Lekarski jest wpisany do rejestru podmiotów leczniczych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż stanowisko własne w sprawie oceny prawnej wyrażone przez Wnioskodawcę  we  wniosku o wydanie interpretacji podatkowej jest prawidłowe.

Wobec tego zasadne jest zastosowanie do opodatkowania ww. nieruchomości  stawki, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit d) u.p.o.l.

W ww. nieruchomościach jest prowadzona działalność polegająca na udzielaniu świadczeń zdrowotnych a podmiot, który prowadzi ww. działalność jest wpisany do rejestru podmiotów leczniczych.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego, którym organ podatkowy jest ściśle związany.

Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku stanu faktycznego.

Interpretacja wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W myśl art.14na Ordynacji podatkowej w związku z art. 119a Ordynacji podatkowej ochrona wynikająca z indywidualnych interpretacji prawa podatkowego jest wyłączona w zakresie stosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Aleja Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2022 roku poz. 329 ze zmianami) skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu indywidualnej interpretacji podatkowej.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działania lub bezczynności są przedmiotem skargi na adres: Prezydent Miasta Gdańska , ul. Nowe Ogrody 8/12 , 80-803 Gdańsk.

Metryczka publikacji